Prawo pracy w przypadku kierowców
Kierowcy którzy pracują zawodowo, prowadzą pojazdy o masie powyżej 3,5 tony zobowiązani są do przestrzegania przepisów związanych z limitem godzinowym.
Dzienny czas spędzony za kierownicą nie może przekroczyć 9 godzin, 2 razy w tygodniu może jednak wyniesie on 10 godzin. Warto zwrócić uwagę iż do zadań kierowcy należy nie tylko prowadzenie pojazdu ale także nadzór nad czy też rozładunkiem towaru, zabezpieczenie towaru na pace czy też wszelkie sprawy związane z dokumentacją, odprawą celną czy też przeprawami.
Rozliczanie czasu pracy kierowcy
Firmy które posiadają dużą flotę pojazdów z pewnością chcą w pewien sposób nadzorować pracę kierowców, wiedzieć gdzie w danym momencie znajduje się pojazd. Dzięki temu można sprawnie zarządzać ładunkami, przejazdem, optymalizować trasy w przyszłości. Obecnie wykorzystuje się systemy komputerowe, które nadzorują czas pracy, zbierają różnego rodzaju parametry takie jak przykładowo spalanie. Mogą także ostrzegać o pewnych nieprawidłowościach które występują w pojeździe, może być to informacja na temat stanu technicznego pojazdu. Dane tego typu przekazywane mogą być w czasie rzeczywistym za pomocą łączy bezprzewodowych. Dzięki temu, kierowca nie musi zajeżdżać do bazy aby pobrano wszystkie dane.
Warto zwrócić uwagę, iż kierowca w czasie pracy powinien robić przerwy, powinno być 45 minut po 4,5 godzinach prowadzenia pojazdu, może być to tak że przerwa 15 czy 30 minutowa gdzie ważna jest kolejność. W przypadku kiedy kierowca nie stosuje się do przepisów, w przypadku kontroli może zostać ukarany mandatem.
Dlatego też aby uniknąć niepotrzebnych wydatków firmy logistyczne stosują dość zaawansowane systemy nadzoru pracy kierowcy – rozliczanie pracy następuje wówczas automatycznie, mogą być także tworzone różnego rodzaju raporty. Nowoczesne oprogramowanie pozwala także na analizę danych dostarczanych z pojazdu, dzięki temu firma logistyczna może zmniejszyć koszty i lepiej zorganizować przyszłe transporty.